Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd, der bekender, at Jesus er Kristus, kommen i Kødet, er af Gud.
Kirkehistorien har brugt megen spalteplads i debatten om hvilken natur Jesus påtog sig da han blev menneske. Og dog er der mange kristne i dag, som ikke tillægger dette emne nogen betydning. Vi finder det vanskelig at samtykke i en sådan holdning, og vil med denne artikel prøve at begrunde hvorfor.
Megen af uenigheden i debatten om Jesu natur, bunder i, at den konklusion du kommer til i væsentligt grad vil påvirker din mening på en række andre områder af kristologien (læren om Kristi person.)
Det er muligt du bliver overrasket. Men med en forkert forståelse af Kristi natur risikere vi fuldstændig at ødelægge bibelens frelsesbudskab, med de katastrofale konsekvenser det vil få, både for dem som forkynder og for de som lytter.
Lad os allerførst se lidt på et meget vigtig ord i denne problemstilling. Mange stede i skriften læser vi at Jesus påtog sig menneskets "Kød" da han kom til denne verden. Paulus benytter to græske ord i sine breve når han beskriver det kødelige, syndige, faldne menneske, i modsætning til det åndelige menneske. Ordrerne er sarkikos og nogle gange synonymet sarkinos, samt ordet sarx. Selv om begge disse udtryk i nogle tilfælde kan betyde kød, krop eller kropslig (somatisk), så er dog hele Paulus's teologi gennemsyret af at han bruger disse begreber i betydningen kødelig, syndig, falden i kontrast til det åndelige.
Nogle vigtige bibelske skriftsteder i denne debat er Joh.3,6. 1.Tim.3,16. 1.Joh.4,2-3. 2.Joh. v.7. Rom.7,18. Rom.8,4.6.7.8.9.12. og 13. Gal.5,1.13.16.17.19. og 24. 1.Kor.3,3. 15,50. Ef.2,3 og 2.Pet.2,9.10. I disse skriftsteder finder vi at det græske ord "sarx" er oversat med kød.
I den norske studiebibel af Thoralf og Tor Inge Gilbrant bind 10 siderne 811-813 debatteres ordet sars. Deres konklusion stemmer overens med andre bibelgranskeres synspunkter. Og samtidig bør vi mærke os at der ikke eksistere nogen seriøs problem angående hvad bibelen mener når den bruger det græske ord sarx. Her er nogle sætninger fra studiebiblen.
"Det er en hovedbetydning af ordet, at "kød" står for det ugenfødte menneske. Ordet udtrykker derfor menneskets faldne natur. Kun nogle få gange er ordet sarx brugt i en ren bogstavelig mening, men mere end 200 gange billedlig i N.T. Altså er sarx et hovedord i det græske ny testamente og udtrykket kød er helt uundværlig hvis man pålidelig skal kunne gengive dette bibelske begrebsmateriale."
Læg her mærke til at
den "kødelige / åndelige" betydning af "sarx" gør at
dette udtryk ikke anses at kunne erstattes af det bogstavelige "Krop" eller
"kød" da det vil gøre oversættelsen upålidelig,
( fordi en forkert og ubibelsk teologi vil kunne blive konsekvensen.)
Og dog finder vi at den nye, liberale og økumeniske teologi har
motiveret en række bibeloversættere til at tolke "sarx" som
"kød" og "blod" eller "menneske", og det til tros for at sammenhængen
helt klart er syndig (falden) i kontrast til åndelig.
Vi tage et par linier mere fra
studiebiblen.
"Som naturlig, ugenfødt menneske, vil man uvilkårlig være bestemt af "kød" som igen er domineret af synden. Altså kan "kød" betyde en livssfære, enten den jordiske i modsætning til den himmelske, eller den syndige i modsætning til livet i Kristus. Ud fra dette vil "kød" så kunne stå som en betegnelse for vor syndige natur, ophavs stedet for de syndige lidenskaber og drifter."
Der er ingen som vil benægte
den kendsgerning, at bibelen Guds ord siger, at Jesus kom med "saks", hvilket
i sin sammenhæng med sikkerhed må betyde at hans indre
natur var kødelig, fallen og syndig lig vor natur. Netop derfor
var det muligt for ham at blive fristet.
Det er også en kendsgerning,
at de fleste kirkesamfund, tror og lærer, at Jesus i sin fysiske
begrænsede krop, havde en ufalden og fuldkommen natur som den Adam
havde før han faldt i synd, og som den katolske kirke hævder
at Maria Jesu moder besad.
Det kan til tider være lærerig
at tale med menneske, som absolut vil hævde at Jesus var os ulig,
for derigennem at forstå hvorfor det er så vigtig for dem med
denne lære. Du vil sandsynligvis blive både overrasket og chokeret,
over de argumenter som du får høre.
Guds ord fortæller os, at
Jesus kom efter kødet (hvad natur angår) af Davids slægt,
Rom.1,3. At David havde en falden syndig natur, er ikke vanskelige at dokumentere,
beskrivelsen af hans forhold til Batseba i 2.Sam.11. skulle være
bevis nok. At Jesus påtog sig den faldne menneskelige natur, fremgår
da også tydelig af Rom.8,3. hvor Paulus siger, at Gud
sendte sin egen Søn i syndig køds lighed.
(græsk homoiomati = gjort lig.) "for
at holde dom over" eller "fordømme"
(overvinde, sejre over) synden i kødet,
(i den faldne natur, som lod sig friste, for at der kunne være noget
at sejre over.)
Vi ser altså at Paulus umuligt
har ment at Kristus kom med den natur som Adam havde før syndefaldet.
Men Paulus er ikke færdig
endnu, i det neste vers forsætter han med at fortælle om de
vigtige årsager til at Jesus måtte bleve os lig, vi læser
videre i vers 4. For at lovens krav
(retfærdighed) skulle
opfyldes i os. Det er vigtig at vi her
lægger mærke til forholdet mellem årsag og virkning.
Kristus måtte blive os lig
i et og alt. vers 3-4, for at fælde
dødsdom over synden, i os som ikke vandre efter kødet (lader
sig lede af syndens begær) men efter
ånden (ved Guds kraft modstår
syndens begær som Kristus stod imod.)
Hvad er det Paulus forkynder ? han beskriver for os selve kernen i forsoningen og frelsesplanen. Han tager det for givet at læserne kender til syndefaldet, og Guds redningsaktion. Han går ud fra at læserne ved, at Satan anklager Gud og påstår at ingen efter syndefaldet er i stand til adlyde hans lov og leve et rent og retskaffen liv ind for ham. Det er ikke utænkelig at det er en sådan anklage vi er vidne til i Job.4,12-18.
"Der sneg sig til mig et ord, mit øre opfangede dets visken i nattesynernes tanker, da dvale sank over mennesker; angst og skælven kom over mig, alle mine ledemod skjalv; et pust strøg over mit ansigt, hårene rejste sig på min krop. Så stod det stille! Jeg sansede ikke, hvordan det så ud; en skikkelse stod for mit øje, jeg hørte en hviskende stemme: "Har et menneske ret for Gud, mon en mand er ren for sin skaber ? End ikke sine tjenere tror han, hos sine engle finder han fejl".
I beskrivelsen møder
en mystik Ånd Elifas og får ham til at skælve af skræk.
Ånden indikere tilsyneladende, at ingen kan følge følge
Guds vilje helt, ved at påstå at Gud anklager til og med sine
egne Engle. Det virker som om at Ånden identificere sig med de faldne
engle, som kritisere Gud for at blive irettesat af ham.
Hvordan kunne Gud modbevise Satans
løgn ? Hvordan kunne han bevise at et menneske med en syndige
fallen natur, kunne hente kraft fra Gud til sejer over alle fristelser
og derved adlyde Guds lov, selvom kødet er skrøbelig og bliver
fristet til synd ? Der var kun en udvej. Gud måtte placere sig selv
i menneskernes situation, med nøjagtig den samme faldne kødelige
syndige natur som vi er i besiddelse af, for at demonstrere over for os
og Satan og hele universet, at han ikke var hverken uretfærdig eller
urimelig når han kræver lydighed overfor sin lov. Han måtte
med andre ord bevise at det var mulig at sejre over fristelser med en syndig
natur, ved hjælp af den samme kraft som det genfødte menneske
har adgang til.
Hvis ikke Gud havde påtaget
sig vor natur, da ville hele frelsesplanen have været en stor fiasko.
For ingen kan vel tvivle på, at Gud ville være i stand til
at adlyde sin egen lov. I Jak.1,13. læser vi "Thi
Gud kan ikke fristes af noget ondt". Derfor
må konsekvensen være denne, at Jesus måtte
blive sine brødre (os) lig i et og alt,(Heb.2,17.) eftersom hans
guddommelige natur ikke lod sig friste, for at han kunne blive fristet
i alle ting i lighed med os, når han stod over for Satans tillokkelser.
For Jesus blev fristet ifølge Heb.2,18.
Vi ved også hvordan fristelserne
indvirker på os, I Jak.1,14. bliver vi fortalt at fristelserne kommer
indvendig fra, idet den faldne naturs "lyst" oplever synden attraktiv.
Men Guds løfter er at også denne "lyst" kan blive sat ud af
kraft, ved hjælp af Guds stridsvåben hvorved "enhver
mennesketanke vil bliv taget til fange ind under lydighed imod Kristus".
2.Kor.10,5. dette var Jesu hemmelighed, og det er vor garanti for
sejer i stedet for nederlag. Opskriften er fuldstændig overgivelse
til enhver tid. Om Jesus læser vi "Sønnen
kan slet intet gøre af sig selv" Joh.5,19.
Således kan vi heller ikke gøre noget af os selv, Jesus aflagde
alt for at han ikke skulle have nogen fortrin frem for os, al kraft må
hentes fra Gud. Derfor måtte han blive os lig.
Konklusionen ud fra de vers vi
lige har læst er, at bibelens forkyndelse angående Kristi menneskelige
natur er indlysende klar, Kristus måtte nødvendigvis påtage
sig en fallen menneskelig natur, for i den at vinde sejer over de samme
fristelser, som vi møder, for at du og jeg med vor faldne natur,
skal kunne leve det samme sejrende liv som han gjorde, og efterleve Guds
lov uden at give efter for "kødet lyst" den faldne natur.
Når vi nu har læst og set hvad det betyder at Jesus påtog sig menneskelig natur, og blev os lig i et og alt, så vil vi også kunne kunne forstå hvad han mente, da han sagde til sine disciple. "Hvis nogen vil gå i mit spor, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig." Matt.16,24. Jesus er med andre ord ikke kun stedfortræderen på korset, han er også et eksempel for os til efterfølgelse på en hellig livsførelse.
Det evige evangelium som må forkyndes i den sidste tid, må indeholde budskabet om denne frelse fra synd. En forkynder som ikke fremholder denne sandhed klart og tydelig i sin fremlæggelse formidler ikke det evige evangelium i Åb.14,6-12. Men forkynder i stedet et evangelium som skridt for skridt vil lede menneske til at accepter det falde Babylons forkyndelse, nemlig at Kristus ikke var os lig, og at vi derfor ikke vil være i stand til at leve det liv han levede.
Det er vigtig at lægge mærke til at Guds ord
klart og tydelig siger at Jesus Kristus er kommet i "sarx" (falden syndig
natur) 1.Joh..4,2. Og enhver som påstår at han ikke påtog
sig det faldne menneskers natur med 4000 års degeneration, og derfor
hævder at sejer over synd både er umulig og unødvendig, "er ikke af Gud" 1.Joh.4,3. Det betyder ikke
at Gud har forladt alle dem som forkynder et falsk evangelium, for mange
af dem har aldrig set det sande evangelium i lyset af Guds ord. Men ve
dem der på grund af loyalitet til en organisation, eller venner har
valgt at følge Babylon.
Alle trossamfund vil i den korte tid der endnu er tilbage
gennemgå stærke rystelser såvel teologisk som strukturelt.
Denne rystelse er stort set i gang ud over hele verden i dag. Og
ud af denne rystelse vil Gud samle alle oprigtige mennesker som elsker
hans sandhed. En væsentlig del af deres teologi vil være at
Gud kan give os kraft til at adlyde alle hans bud. Guds sande folk
har altid været der hvor sandheden tros, forkyndes og leves. Gud
har patent på sandheden, og den tilhøre de som tro den.
Ideologien bag det falske evangelium, kræver nødvendigvis en teologi som siger at Jesus sejer over fristelser, skyldes at han ikke havde en falde menneskelig natur. I denne teologi må han nødvendigvis være os ulig, således at frelsen kommer til at bygge på det Kristus gjorde for os, og ikke som bibelen siger, for og i os. Kol.1,22-27.
En ændret karakter er ikke
noget vi kan fravælge, efter at vi har modtaget Kristus som vor frelser,
uden at vi samtidig fravælger ham som vor frelser. En ændret
karakter er det som Frelseren gør i os når han kommer ind
i vore liv med frelsens tilgivelse og skaberkraft. Ånden viser os
synd, som vi kan angre, bekende og tage imod kraft til at afstå fra.
Hvis vi ikke vil samarbejde med talsmanden "Helligånden" i denne
proces, men i stedet vælger at ville beholde synden og svagheden,
efter at Guds Ånd har gjort os bekendt dermed, da træder vi
ud af det frelsende forhold, Og Kristus må stå udenfor. I budskabet
til Laodikea menigheden finder vi denne tragiske forhold beskrevet, Kristus
stå udenfor og banker på hjertes dør. Åb.3,20.
Først når vi igen vælger at åbne vort hjerte dør,
ved at overgive vor vilje til ham, vil han komme ind og holde nadver med
os, det frelsende forhold vil igen være genoprettet, og Kristus vil
atter være herre i vort liv. "Den, der
siger, at han bliver i ham, han er også selv skyldig at vandre således,
som Han vandrede." 1.Joh.2,6. Jesu mission
var at tage bort vor synd 1.Joh.3,5. Og det gør han ikke om
vi kun knytter frelsen til fortidens nederlag som tilgives. Bekendelsen
og overgivelsen både tilgiver og renser. 1.Joh.1,9.
"Enhver, der bliver i ham, synder
ikke; enhver der synder, har hverken set ham eller kendt ham". 1
Joh.3,6. Når Jeg synder så skyldes det at jeg selv har overtaget
herredømmet i mit eget liv, og da vil Den Hellige Ånd ikke
kunne bevare mig fra fald. Jud.24.
Guds Ånd arbejder med os
alle for at rense os fra synd. Den må vi nemlig skilles fra, og ikke
kun tilgives for, om himmelen skal blive vores hjem, for der kommer kun
de som har sejret ved Guds kraft. "Den, der
sejrer, ham vil jeg give at spise af livets træ, som er i Guds paradis."
Åb.2,7. Du kan have vished om, at du er et Guds barn, når Kristus
er herre i dit liv. Du kan have vished om at han kan blive herre i dit
liv, men du kan ikke have vished om frelse når han ikke er herre.
En sådan "falsk vished" er
knyttet til læren om at Jesus havde en anderledes natur end vi har.
Der er ingen frelse i 50% mig og 50% Kristus Ej heller i 1% mig og 99% Kristus. Nej bibelske opskrift på det evige liv er 0% mig og
100% Kristus.